lördag 8 maj 2010

Syskonkärlek 1966/1967?

Visst är vi söta, jag och min storasyster Marie.
Det är jag som har nappen i munnen.
Pluttsnuttar är vi. Och luggarna är näst intill perfekt klippta. Nästan så att man skulle kunna tro att de varit tejpade, innan saxen föll.



Dan Andersson har diktat "Till min syster"
Den finns tonsatt och ibland sätter jag med ner, i ensamhet och lyssnar på den. Och ler, ett vemodigt, sorgset och kärleksfullt leende.
Jag har två systrar. En stor, M och en liten en, lilla H. Jag älskar er, mina systrar.

"Nu spelar vårens ljumma vind i myrens gula starr,
och sakta stiga sagorna kring ön i Berga fors.
Förlåt ett stänk av bitter fröjd, en visa till gitarr,
det starka oss till läkedom likt strandens unga pors.

En sång till dej, min syster, när all marken väntar vår!
Luossas ljunghed surrar yr av vind och vilda bin.
Där lärde vi oss tunga steg i våra yngsta år,
och ingen vet hur djupt vi drack vår barndoms beska vin.

Men härlig, härlig våren kom vart år i rosor klädd,
fast sorgens skymning sökte oss och blekte kindens färg.
En dag på knä för Konungen, en natt för skuggan rädd,
och sedan drack du salighet ur flod och fjäll och berg.

Kom ut, när stormen viner vild i apel, pil och hägg!
Se, vårens himlar brinna till Guds och stjärnors lov!
Och när du sövts till drömmar av resedan vid din vägg,
all ängens rosor ropa, kom ut till oss och sov!"


/
G - tveksam på vilket år det är - -66 eller -67. (Ja, såååå gammal är jag.)

1 kommentar:

Sandra sa...

Va söta ni är! ♥