lördag 15 mars 2008

Är du trogen?

För ungefär ett halvår sedan läste jag några ord ur en dikt av Viktor Rydberg (hittade de från M:s Facebook)

"Är du dina bästa drömmar trogen?"

Orden träffade mig rätt i hjärtat och magen. I flera månader har jag burit de orden, som små frön, vattnat och gödslat lite och nu tror jag bestämt att det börjar spira. Svagt, svagt ljust grönt.

Man ska inte ge upp sina drömmar. Det kan ta tid. Längre tid än vad man kanske har tålamod till.

"Alla våra drömmar kan uppfyllas om vi har modet att uppfylla dem"

"Bara en dröm" säger snusförnuftet. Då har man glömt att drömmar skapar verklighet.

"Den som vill göra verklighet av sina drömmar måste vara vaken"

"Håll fast vid drömmar, för om en dröm dör så blir livet en fågel med brutna vingar som inte kan flyga"

Är DU dina bästa drömmar trogen?

/
Gunilla

5 kommentarer:

Maia sa...

Ibland. Ibland är jag det.
/m

Helen sa...

Åh, va eftertänksamt skrivet..man vill ju vara trogen sina drömmar..men en del drömmar kanske bara är drömmar...detta tål att tänkas på.
kram

Mathilda Blomdahl sa...

Jag har varit otrogen många gånger.....ska sluta med det GENAST!!

ponerat sa...

Jag är nog det...oftast. Rydberg var ganska smart han.

Eva sa...

Det där behövde jag också höra!

Nej, jag är inte alls mina bästa drömmar trogen, jag gömmer mig för dem hela tiden bara. Om man nu tänker på de drömmar som är 'planer'.

De drömmar jag drömmer på nätterna är visserligen roliga men ingenting som går att omsätta i verkligheten... eftersom de är röriga och rör sig genom tider och rum på ett sätt som verkligheten (tyvärr) inte gör...